مقالات

طلا جواهر پلاتین

lazy زرآوا فروشگاه اینترنتی و گالری طلا و جواهرات زرآوا

پلاتین یکی از محبوب ترین فلزاتی که جهت ساخت حلقه های ازدواج و نامزدی مورد استفاده قرار می گیرد. این فلز یکی از فلزات گرانبهایی است که مناسب برای ساخت انواع جواهرات می باشد. پلاتین درخشندگی سفید رنگ الماس گونه ای دارد که هرگز از بین نمی رود و همچنین رنگ آن به هیچ وجه تغییر نخواهد کرد.

در سال ۱۷۸۰ در فرانسه لویی شانزدهم پلاتین را مورد استفاده قرار داد. در آن دوران استفاده از پلاتین جهت ساخت جواهرات بسیار رواج داشت. زیبایی، دوام بسیار بالا و درخشندگی الماس گونه ی این فلز آن را تبدیل به فلزی برای پادشاهان کرد. پلاتین نمادی ماندگار برای جاودانگی و عشق واقعی است. این فلز از ماندگارترین و بادوام ترین فلزات گرانبها است.

ویژگی های پلاتین

  • مقاوم در برابر سایش و خراش
  • استحکام و دوام بالا
  • ماندگاری طولانی
  • بسیار درخشان
  • مقاوم در برابر تغییر رنگ
  • مقاوم در برابر مواد خورنده( اکسید نمی شود)
  • جزو فلزات گران بها

طلا جواهر پلاتین 1 1 زرآوا فروشگاه اینترنتی و گالری طلا و جواهرات زرآوا

استفاده از پلاتین در جواهرسازی

پلاتین دوام و چگالی مناسبی دارد به همین دلیل یکی از کاربردی ترین فلزات گرانبها می باشد. پلاتین چون به طور طبیعی درخشنده و سفید رنگ است نیازی به آبکاری ندارد و به وفور در ساخت حلقه ها و سایر جواهرات مورد استفاده قرار می گیرد. جواهراتی که با استفاده از این فلز ساخته می شوند بسیار زیبا و کمیاب اند.

درصد خلوص آن از طلا بالاتر است. به طور کلی جواهراتی که با پلاتین ساخته می شوند ۹۵ درصد پلاتین و ۵ درصد سایر فلزاتی همچون پالادیوم، ایریدیوم، روتنیوم و سایر آلیاژها هستند. درصد خلوص بالا باعث ضد حساسیت شدن جواهرات پلاتینی شده است بنابراین کسانی که آلرژی دارند و از حساسیت های پوستی رنج می برند می توانند با خیال راحت از آن استفاده نمایند.

شیوه ی نگهداری و تمیز کردن پلاتین

در ظرفی آب گرم و صابون بریزید و پلاتین را به مدت چند دقیقه داخل محلول قرار دهید سپس با استفاده از پارچه ای نرم و تمیز به آرامی آن را خشک کنید. خواهید دید که مجدداً درخشندگی خود را به دست می آورد. این فلز به هیچ وجه لک نشده، تغییر رنگ نمی دهد و کدر نمی شود، در صورتی که سایر فلزات به مرور زمان درخشندگی و زیبایی خود را از دست داده و زنگار روی آن ها می نشیند.

به دلیل ساختار مولکولی متراکم این فلز جذابیت و زیبایی آن دوچندان است. همین ساختار از ایجاد خط و خش بر روی فلز جلوگیری کرده و باعث شده که کمترین میزان آسیب پذیری را داشته باشد.

نکات مهم نگهداری

  1. به هیچ وجه جواهرات ساخته شده از پلاتین را با مواد شیمیایی نشویید و سعی کنید که تماسی با این مواد نداشته باشند. این مواد باعث آسیب دیدن فلز خواهند شد.
  2. بهتر است آن را در جعبه ای جداگانه و دور از سایر جواهرات قرار دهید. تماس آن با سایر فلزات باعث آسیب و ایجاد خراش بر روی آن خواهد شد.
  3. در صورت نیاز به تعمیر حتماً از آلیاژ پلاتین استفاده کنید چرا که در صورت استفاده از طلا سفید و سایر فلزات پلاتین کدر شده و شفافیت خود را از دست می دهد.
  4. در حین استفاده از انجام کارهای سنگینی مانند باغبانی بپرهیزید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *