مقالات

طلای پایه جواهر

lazy زرآوا فروشگاه اینترنتی و گالری طلا و جواهرات زرآوا

طلا یکی از فلزات گرانبها و محبوب در سراسر دنیا است. زیورآلاتی که با استفاده از این فلز ساخته می شود در بین خانم ها و حتی آقایان طرفداران فراوانی داشته و بسیار محبوب هستند. طلا و جواهر امروزه در ساخت زیورآلات بسیار مورد استفاده قرار می گیرند اما تفاوت طلا با جواهر چیست؟

هر مصنوع تهیه شده از طلای ۱۸ عیار که دارای سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی باشد جواهر نامیده می شود. اما طلا به همان کارهایی گفته می شود که به طور خام و خالص از طلای ۱۸ عیار(یا سایر عیارها) تهیه شده باشند. در برخی موارد در جواهرات وزن سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی به وزن طلای به کار برده شده غلبه می کند.

جواهرات از نظر سنگ به کار برده شده در آن ها به دودسته تقسیم می شوند: جواهرات اتمی و اصل. سنگ های به کار برده شده در جواهرات اتمی از نوع اتمی و در جواهرات اصل از نوع اصلی می باشند و دلیل نامگذاری آن ها نیز همین است.

طلا می تواند در طی عملیات آبکاری و ترکیب با سایر فلزات در انواع رنگ های قرمز، مشکی، سفید، صورتی و … وجود داشته باشد. ترکیب آلیاژ مس باعث تولید طلای قرمز رنگ می شود، طلای سفید رنگ از ترکیب نقره یا پلادیوم با طلا به دست می آید و … .

طلای پایه جواهر 1 زرآوا فروشگاه اینترنتی و گالری طلا و جواهرات زرآوا

همانطور که گفته شد در جواهرات از سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی استفاده می شود. سنگ های قیمتی رایج عبارتند از الماس، زمرد، یاقوت کبود و یاقوت قرمز. سنگ های نیمه قیمتی تعداد بیشتری دارند که برخی از آن ها عبارتند از توپاژ، سیترین، آمیتیس و … .

پیاده کردن این سنگ ها بر روی طلا آن را تبدیل به جواهر می کند. ارزش سنگ های به کار برده شده نیز به درخشندگی، کمیاب و بادوام بودن آن ها است. برلیان نوعی الماس است که نسبت به سایر سنگ ها درخشش و دوام بالاتری دارد. این سنگ هم  عرضه ی خوبی در بازار دارد و هم تقاضای فراوان.

زمرد و یاقوت کبود به دلیل کمیاب تر بودن گران قیمت تر هستند. یکی دیگر از موارد مهم تشخیص اصل بودن این سنگ ها است که از عهده ی افراد عادی خارج است و فقط افراد متخصص و طلافروشان باتجربه می توانند این مورد را تشخیص دهند.

جواهرات معمولاً در هنگام خرید قیمت بالایی دارند اما در هنگام فروش این قیمت به دلیل اینکه قیمت سنگ به کار برده شده از آن کسر می شود بسیار کمتر از قیمت اولیه خواهد بود. مثلاً ممکن است شما انگشتر برلیانی خریده باشید که فروشنده به دلیل سنگ کار شده بر روی آن مبلغ زیادی از شما دریافت کرده باشد اما در هنگام فروش عواملی مانند ناخالصی، تراش بد و … باعث کاهش قیمت آن خواهند شد. البته طلافروشی های معتبر همچین کاری نمی کنند و طلای مرغوب و با کیفیت در اختیار مشتری قرار می دهند اما به طور کلی ۱۵ الی ۲۰ درصد از پول پرداختی شما در هنگام خرید را کسر خواهند کرد.

پیچیدگی طرح و نوع سوار شدن سنگ ها هزینه ی کلی را بالا می برد. طلاهای ساخته شده با ماشین و در تیراژ بالا معمولاً قیمت پایین تری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *