مقالات

طلا و جواهرات برلیان

lazy زرآوا فروشگاه اینترنتی و گالری طلا و جواهرات زرآوا

میخواهیم در مورد سنگی حرف بزنیم که همه به نوعی آن را میشناسند و از ارزش آن باخبرند با ما همراه باشید برای دانستی های بیشتر در مورد این جواهر باارزش. در موقع ساخت طلا استفاده از سنگ های قیمتی کاربرد فراوانی دارد. به جرات میتوان گفت که انوع سنگ زمرد، سنگ برلیان ، سنگ فیروزه، زمرد، عقیق، زبرجد از پرطرفدارترین کانی های دنیا هستند. زیبایی و ظرافت فوق العاده جواهرات برلیان بسیار با ارزش است تا جاییکه هر شخصی یک انگشتر با نگین برلیان را به یک انگشتر با سنگ عقیق یا فیروزه ترجیع می دهد حتی با اینکه تفاوت قیمت بسیاری در این سنگ ها وجو دارد.

سنگ برلیان

استفاده از دو نوع از کانی ها در جواهر سازی رواج دارد. این دو نوع کانی ها یکی  در دسته سنگ قیمتی و دیگری از نوع سنگ نیمه قیمتی قرار دارند که پس از تراش دادن، به شکل نگین بر روی پایه های طلا به کار می روند. هر چه سنگ ها از ناخالصی کمتری برخوردار باشند و همچنین اندازه بزرگتری داشته باشند، قیمت بیشتری خواهند داشت.

الف- سنگ های قیمتی

از جمله سنگ های قیمتی الماس، یاقوت سرخ، سنگ زمرد و یاقوت کبود در جواهرسازی است. ارزش این سنگ ها بخاطر نایاب بودن و سختی بالا است.

ب- سنگ های نیمه قیمتی

از جمله کانی های زیبا که با درجه خلوص مختلف وجود دارند می توان به گروه اوپال، گارنت، آمیتیست، تورمالین، توپاز، فیروزه …. ااشاره کرد که در گروه سنگ های نیمه قیمتی وجود دارند. این نوع سنگ ها هم با توجه به درجه خلوص و نوع تراش، تعیین قیمت می شوند.

از جمله ارزشمندترین جواهرات برلیان می باشد. سنگی که  جز سنگ های قیمتی و گرانبها محسوب می شود. گفتنی است که به یک نوع تراش از سنگ جواهر الماس را برلیان گویند.

طلا و جواهرات برلیان 2 زرآوا فروشگاه اینترنتی و گالری طلا و جواهرات زرآوا

نحوه ی اجرای تراش برلیان

با توجه به اینکه سنگ های الماس تراش خوردن به سبک برلیان محبوب تر هستند، در عرف رایج به این برش سنگ برلیان می گویند. مهارت جواهرساز در خلق برش های بی نظیر روی الماس دخیل است.

دو ویژگی اصلی در هر برش الماس

  • قطر یا عمق برش روی الماس
  • میزان صیقل محل برش داده شده

برای اینکه درخشش سنگ منعکس شود بروی الماس برش هایی ایجاد می شود. به این شکل است که الماس درخشش فوق العاده ای پیدا کرده و براقیتش چشم گیر خواهد شد.

حتما هنگام برش باید به عمق و قطر آن توجه کرد و با دقت این کار را انجام داد چون اگر  به اندازه نباشد، این براقیت  به چشم نمی آید. برش ها اگر کمی عمیق تر و یا کمتر از حد استاندارد باشد در برش سنگ برلیان نشان نمی دهند. هر چه تبحر تراشکار بیشتر باشد، اوج زیبایی الماس را در برش سنگ برلیان بیشتر نشان می دهد. اگر کار تمیز و با دقتی انجام شود با نگاه کردن به الماس در همه جهات، میتوان پی به نور خیره کننده آن برد. به عمق برش و میزان صیقل محل برش دقت کنید چون باید این برش ها در همه جوانب کاملا یکسان و حساب شده باشد.

انواع برش های استاندارد الماس

  • برش سنگ برلیان
  • برش مارکوئیز
  • برش بیضی و اشکی
  • برش قلبی
  • برش چهارگوش