مقالات

طلا و جواهرات ایران

lazy زرآوا فروشگاه اینترنتی و گالری طلا و جواهرات زرآوا

طلا و جواهرات ایران

طلا و جواهرات ایران1 زرآوا فروشگاه اینترنتی و گالری طلا و جواهرات زرآوا

تاریخچه طلا و جواهرات در ایران

ساکنان فلات ایران در دو هزار سال قبل از میلاد مسیح، در شهر سوخته شروع به ساختن جواهرات و زیورآلات با دانه و مهره های رنگی کردند و اینگونه بود که شوق و علاقه خود را به زیورآلات و تزئینات نشان دادند و از همان ابتدا عاشق تجملات بودند.
در هزاره بعدی یعنی هزار سال قبل از میلاد مسیح، فرهنگ ایران به سمتی رفت که اجساد و درگذشتگان خود را با زیورآلات مختلف تزئین می کردند و این مسئله نشان دهنده این است که چه قدر ایرانیان در زمینه جواهرات و زیورآلات در حال پیشرفت بودند.
بعدها و در دوره هاى هخامنشیان و پارتیان، مردم از سنگ های قیمتی و زیورآلات با طرح های شیک و ساده در اندازه های کوچکتر، بیشتر از قبل استفاده می کردند و در دوره ساسانیان این هنر به اوج خود رسید. کیفیت ساخت و پیچیدگی در ظاهر جواهرات و سکه های مربوط به آن دوره دلیل بر این امر می باشد. بعد از دوره ساسانیان استفاده از نقره نیز رایج شد ولی زنان همچنان از مشتریان طلا به حساب می آمدند.
همچنین در دوره ساسانیان، هنرمندان در این رشته هنری تزئینات را بر روی ظروف ، لباسها و وسایل خانه با استفاده از سنگ های قیمتی رواج دادند.
بعد از ورود اسلام به ایران، تغییراتی در این هنر به وجود آمد و استفاده مردم از سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و همچنین مینا کاری رو به افزایش رفت.
به علت علاقه شدید تیموردر دوره تیموریان به هنر جواهر سازی، سبب شد طرح ها و مدل های ایرانی برای دوره های بعدی نیز مهم باشد و برای آنها زنده و تازگی داشته باشد.
در دوره قاجار، طلا سازان ایرانى به شدت از طرح های غربی الگو برداری می کردند.طرح های اروپایی کم کم وارد ایران شد و تا به امروز نیز از این طرح ها استفاده می کنند و به نظر می رسد طرح های اصیل ایرانی کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

طلا و جواهرات ایران2 زرآوا فروشگاه اینترنتی و گالری طلا و جواهرات زرآوا

جواهرات قبیله اى

برخی از قبیله های اصیل ایرانی از طرح های سنتی کشور همچنان استفاده می کنند تا به آیندگان این هنر را نشان دهند.از میان این قبایل اصیل می توان به کردها اشاره نمود که طرح های آنان کماکان سنتی و کم نظیر باقی مانده است. در میان کردها سنگ های قیمتی، طرفدار چندانی ندارد ولی سکه و مهره های کوچک، بسیار پر طرفدار می باشد.
طلا و جواهرات ایران جزء بهترین های جهان
چندی پیش و قبل از شروع دوازدهمین نمایشگاه بین المللی طلا، نقره، جواهر، ساعت و صنایع وابسته، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‎ المللی جمهوری اسلامی ایران، به این موضوع اشاره کرد که ایران جزء هفت کشور برتر در زمینه طلا و جواهر سازی در دنیا می باشد.
هفت کشور ایتالیا، ترکیه، هند، کره‌جنوبی، هنگ کنگ، تایلند و ایران در جهان و در زمینه طلا و جواهر سازی حرف اول را می زنند و ایران در بین این کشورها می کوشد که در زمینه صادرات و بحث شناختن طلای اصیل ایران به جهانیان رتبه اول باشد.