مقالات

طلا و جواهرات ایرانی

lazy زرآوا فروشگاه اینترنتی و گالری طلا و جواهرات زرآوا

تاریخ قدمت طلا و جواهرات ایرانی به سالیان بسیار زیادی برمی گردد. امروزه طلا و جواهرات ایران کهن در بسیاری از نقاط دنیا طرفداران زیادی دارد و بسیاری از مردم را حیرت زده می کند. هر شخصی که طلا و جواهرات ایرانی را در نمایشگاه های آثار تاریخی و موزه های مطرح جهان می بیند، به توانایی حیرت آور متخصصین ایرانی در زمینه  طلا و جواهر پی می برد.

کشور ایران به علت وجود قوم و قبیله های متعدد که هریک لباس، مذهب و فرهنگ مختص به خود را دارند، کشوری بسیار توانا در جهت پیشرفت های مادی و معنوی است .

طلا و جواهرات ایرانی 2 زرآوا فروشگاه اینترنتی و گالری طلا و جواهرات زرآوا

دو هزار سال قبل از میلاد مسیح ،مردمی که در  فلات ایران ساکن بودند، روش  ساخت جواهرات و زیور آلات را با دانه و نگین هاى فوق العاده زیبا و رنگى، شروع کردند و بدین شکل ،اشتیاق خود را به زیور آلات و جواهرات نشان دادند.

تزئینات و زیور آلات در ایران از خیلی قبل به عنوان قسمتی از لباس و پوشش در بین قبایل گوناگون مرسوم بوده است. مردم ایل قشقایی و عرب های استان خوزستان بیشترین مردمی بودند که از جواهرات و تزئینات استفاده می کردند. از جمله این تزئینات در بین ایل قشقایی می توان به گردنبند مهلو، گردنبند میخک، گردنبند مهره ای، عنبردان، قاب قرآن، النگو و دستبند مهره ای، گیسوبند و بازوبند نام برد.

ایرانیان در دوره های گوناگون تاریخی در ساختن طلا و زیورآلات از مهارت خاصی بهره مند بودند.

جواهرات و زیورآلات در زمان هخامنشیان بسیار متنوع بوده و ساخت و ساز  طلا و جواهرات ساخت دست مردم ایران در این دوره بسیار افزایش پیدا کرد.

در این زمان، هنرطلاسازی و جواهرسازى، نتیجه هماهنگى سنت هاى مختلف بودو به طرز استادانه طراحی و ساخته می شد.

برخی از طلا و جواهرات ساخته شده در دوره هخامنشیان، شامل بازوبند ،پلاک ،شمسه ،دستبند ،انگشتر ،دکمه ،مهره ،گردنبند وسنگ هاى قیمتی می باشند.

در زمان اشکانیان هم ساخت طلا وجواهرات زیباتر و با شکوه تر از قبل شدند و این هنر در زمان پارتیان هم، در مقیاس های کوچکتر و ظریف تر و با طرح های ساده تر ادامه پیدا کرد.

طلا و جواهرات ایرانی 1 زرآوا فروشگاه اینترنتی و گالری طلا و جواهرات زرآوا

اگر بخواهیم از اوج زیبایی و جلال هنر ایرانیان در زمانهای بسیار دور یاد کنیم، می توانیم به دوره های هخامنشیان و ساسانیان نام ببریم. پادشاهان این دوره همچون هرمز اول و خسرو دوم، بیشتر از دیگر پادشاهان به ساخت زیور آلات و تزئینات اشرافی و سلطنتی، بخصوص برای تاج و تخت پادشاهی  خود علاقه نشان می دادند.

  تئوفیلاکتوس مورخ بیزانسی و ثعالبی مورخ عرب در بیان و وصف تاج و تخت پادشاهان و صاحبان قدرت ایرانی، مطالب بسیار زیادی نوشتند و  معتقد بودند که هنرمندان ایرانی در زمینه ساخت و ساز طلا و جواهر در عصر خود همیشه از بهترین های جهان بوده اند.

با وارد شدن به قرن بیستم، صنعت طلا و جواهرسازی ایران ، وارد دوره جدیدی شد که هر شخصی که به هنر طلا و جواهر علاقه مند است را به سمت خود کشانده است. تاریخ طلا و جواهرات ایرانی همواره مملو از افتخارات بسیار زیاد برای هنرمندان این حرفه بوده است و مشخص می باشد که همیشه در طول تاریخ ایران، طلا و جواهرسازان ایرانی با هنر فوق العاده خود، توانسته اند جهانیان را حیرت زده کنند.

 امیدواریم که همواره صنعت ساخت طلا و جواهرات ایرانی در مقطع بین المللی بدرخشد و  همیشه در دنیا رتبه نخست باشد.