مقالات

طلا و جواهر چیست؟

lazy زرآوا فروشگاه اینترنتی و گالری طلا و جواهرات زرآوا

طلا و جواهر چیست؟

طلا چیست؟

طلا یکی از فلزات قیمتی است که مصرف گوناگونی دارد. یکی از کاربردهای طلا استفاده از آن برای درست کردن زیورآلات است اما چون چکش خواری بالا و نرمی زیادی دارد برای افزایش استحکام باید با فلزات دیگر ترکیب شود. به غیر از طلای خالص و ۲۴ عیار به بقیه ی طلاها آلیاژ طلا گفته می شود.

همانطور که گفته شد به منظور افزایش استحکام طلا برخی فلزات را به آن اضافه می کنند که عبارتند از مس، نقره، پالادیوم و نیکل. روی نیز در برخی موارد به منظور جلوگیری از اکسید شدن مس و نقره به این ترکیب اضافه می شود. فلز روی قادر است اکسیژن را جذب کند.

عیار طلا یعنی چه؟

عیار در واقع مشخص کننده ی درصد خلوص طلا است. به عنوان مثال در طلای ۲۴ عیار درصد خلوص ۱۰۰ است اما در طلای ۱۸ عیار این درصد ۷۵ می باشد.

آیا طلا همیشه زرد رنگ است؟

رنگ طلا متناسب با ترکیبات مختلف و مقدار آن ها بوده و متفاوت است. طلای زرد از ترکیب طلا، مس و نقره به دست می آید(مقدار طلا بیشتر از سایر فلزات است)، طلای سبز حاصل ترکیب طلا، نقره، مس و روی است(در این مورد مقدار نقره بیشتر است)، طلای قرمز یا صورتی از ترکیب درصد زیادی مس با طلا به دست آمده و طلای سفید حاصل ترکیب طلا، پالادیوم، نیکل، روی و نقره است.

برای سفیدتر شدن طلای سفید روکشی از رودیوم به عنوان پوشش برای آن استفاده می شود زیرا رنگ طلای سفید خاکستری روشن است.

طلا و جواهر چیست؟ 1 زرآوا فروشگاه اینترنتی و گالری طلا و جواهرات زرآوا

طلا سفید و پلاتین چه تفاوت هایی دارند؟

پلاتین به طور طبیعی سفید بوده و درخشان تر، سنگین تر و ارزشمندتر از طلا است چون نسبت به طلا کمیاب تر است. همچنین پلاتین در برابر کدر شدن مقاومت بیشتری نسبت به طلا دارد.

جواهر چیست؟

جواهر به اشیای تزئینی کوچکی گفته می شود که به بدن و لباس متصل شده و به صورت دستبند، انگشتر، گوشواره و … مورد استفاده قرار می گیرند. از نظر باستان شناسان جواهرات جزو قدیمی ترین مصنوعات هستند. قدیمی ترین جواهری که تا کنون شناخته شده است مهره های ساخته شده از صدف ناساریئس می باشند که قدمتی نزدیک به صد هزار سال دارند.

در کشورهای مختلف بنابر فرهنگ، وضعیت اقتصادی و اجتماعی مردم شکل جواهرات با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال در هند از سربند، پابند و طلاهای رنگی بیشتر استفاده می شود در صورتیکه در اروپا این نوع جواهرات طرفداران زیادی ندارد.

بر طبق شواهد تاریخی بیشتر مدل های جواهرات نشأت گرفته از آسیا می باشند. در گذشته آسیایی ها علاقه ی فراوانی به جواهرات داشته و طراحان فراوانی در این زمینه مشغول به کار بوده اند. جواهرات می توانند سنگ های قیمتی مانند الماس، کهربا و مروارید باشند می توانند فلزات گرانبها بوده و یا صدف و مهره باشند.

در فرهنگ های مختلف استفاده از طلا و جواهرات برای جنسیت ها و سنین مختلف متفاوت است. امروزه در اروپا استفاده از طلا و جواهرات برای مردان بالغ نسبت به سایر فرهنگ ها و همچنین گذشته کمتر شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *