مقالات

طلا و جواهر چنگ

lazy زرآوا فروشگاه اینترنتی و گالری طلا و جواهرات زرآوا

طلا و جواهر چنگ

ذات انسان تمایل به زیبایی دارد. این تمایل ذاتی و فطرت زیبا طلب انسان باعث شده که او برای زیباتر شدن خود از جواهرات استفاده کند. در طول تاریخ استفاده از جواهرات به شکل های مختلفی رایج بوده و در هر جامعه متناسب با فرهنگ و وضع معیشتی مردم شیوه ای خاص مرسوم بوده است.

استفاده و انتخاب جواهرات برای خانم ها از گذشته تا کنون اهمیت بسزایی داشته است. استفاده از سنگ های قیمتی در جواهرات نیز با پیدایش آن ها رواج پیدا کرد. سنگ های قیمتی علاوه بر مبحث زیبایی شناسی در مباحث پزشکی نیز مورد استفاده قرار می گرفتند. به عنوان مثال قطعه ای سنگ قیمتی در اتاق بیمار قرار می دادند و باور به بهبودی در او تقویت میشد.

باورهای دیگری نیز وجود داشت که برخی آن ها را خرافات می دانند و برخی می گویند واقعیت هستند. مثلاً در گذشته بر این باور بودند که سنگ یشم نعمت باران را به همراه می آورد و عقیق انسان را در برابر گزیدگی محافظت می کند.

جواهرات با گذشت زمان شکل هایی مدرن تر و متنوع تر به خود گرفتند به گونه ای که جواهرسازی امروزه یکی از پرطرفدارترین رشته های هنری است. این رشته ی پرطرفدار رشته ای آسان نیست و فقط افراد علاقه مند می توانند در آن موفق باشند.

چیدمان سنگ های قیمتی بر روی طلا

با کشف سنگ های قیمتی استفاده از آن ها در زیورآلات و بر روی فلزات گرانبها رایج شد. به زیورآلاتی که در آن از سنگ های قیمتی استفاده می شود جواهر می گویند. جواهرات برحسب نوع چیدمان این گوهرها تقسیم بندی می شوند. استفاده از جواهرات از گذشته رایج بوده و بسیاری از پادشاهان علاقه ی فراوانی به استفاده از آن ها داشته اند.

روش های مختلفی برای چیدمان گوهر یا سنگ های قیمتی بر روی طلا وجود دارد. یکی از این روش ها چنگ می باشد. چنگ مخفف واژه ی چنگک است. چنگ یکی از انواع روش های مختلف چیدمان گوهر بر روی طلا است. در این سبک سنگ جواهر با استفاده از تعدادی چنگک در محل مورد نظر نصب می شود. هریک از چیدمان ها معایب و محاسن خاص خود را دارند. در ادامه به بررسی سبک چیدمان چنگ خواهیم پرداخت.

طلا و جواهر چنگ 1 زرآوا فروشگاه اینترنتی و گالری طلا و جواهرات زرآوا

چنگ Prong Setting

یکی از معروف ترین چیدمان های کلاسیک می باشد. در این نوع چیدمان چنگک های کوچکی از طلا باعث مستحکم شدن سنگ بر روی پایه آن می شوند در واقع این چنگک ها سنگ را نگه می دارند. در سال ۱۸۸۶ نخستین بار کمپانی تیفانی از این چیدمان استفاده کرد و بسیاری از مردم چیدمان چنگ را با نام این کمپانی می شناسند.

انواع چنگ

چنگ ها برحسب کاربرد و شکل ظاهری نام گذاری می شوند. انواع چنگ از نظر شکل ظاهری وسبک:

  • مفتولی
  • تسمه ای
  • ناودانی
  • تنیسی یا خیاره ای
  • چنگ مشترک
  • سولیتری
  • ساده

برای چنگ های ساده معمولاً از ۳،۲ و یا ۴ چنگ استفاده می شود. در صورتی سنگ قیمتی گرد باشد از ۳ الی ۶ چنگ استفاده شده و این تعداد متغیر است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *